Turbokits:
Wat gebeurd er nou precies bij een turbo? Een belangrijk kenmerk is dat hoe meer toeren juh maakt hoe meer juh turbo werkt. Bij lage toeren, dus onder de 3000 voel juh um nauwelijks werken... Hoe komt dat nou? Kijk is naar het plaatje hieronder... We beginnen bij het de 'Air Inlet', in dit geval is er een luchtfilter getekend. De lucht die aangezogen wordt door het luchtfilter komt bij het 'Compressor Wheel' van de turbo terecht. De turbo draait, dus 'drukt' als het ware de lucht door naar de 'Charge Air Cooler' waar de lucht nog verder afkoelt (hoe kouder de lucht, hoe groter de luchtdichtheid, en dat zorgt weer voor meer pk's). Dan komt deze lucht uiteindelijk uit bij de motor en wordt samen met benzine tot ontsteking gebracht. Even terugkomend op de turbo zelf.. hoe draait hij nou eigenlijk? dat komt door de uitlaatgassen (de pijpen die rood gekleurd zijn) die naar de turbo stromen. De uitlaatgassen gaan via een buis uit de motor en weer in de turbo. Daar laten de uitlaatgassen de wieken van het 'Turbine Wheel' draaien. Als de uitlaatgassen de turbo gepasseerd zijn dan stroomt het door tot aan het uiteinde, waar het uiteindelijk de uitlaat uitstroomt. Hoe hoger het toerental is, hoe meer uitlaatgassen geproduceerd wordt door juh motor, hoe meer uitlaatgassen er langs de wieken van de turbo stroomt, hoe meer lucht er wordt aangezogen. Dit is gewoon een cirkel. Nog even de volgorde:
(Air Inlet) --> (Compressor Wheel) --> (Compressed Air Flow) --> (Charge Air Cooler/BOV) --> (Engine Cylinder) --> (Exhaust Manifold/ header) --> (Uppipe) --> (Turbine Wheel) --> (Exhaust Gas Discharge) --> (Downpipe) --> (Midpipe) --> (Muffler)

 

Voorbeelden:
Turbokits zijn misschien wel het beste spul waarmee je je auto kan upgraden. Voor 2 liter Motoren krijg je bij een 'Superior Turbo Kit' een boost van 6 PSI, je krijgt een Horse Power toename van 30% (!), en een Turbo efficiency van 300+ Hp. Dan heb je ook nog  de 'Extreme Turbo Kits' voor het echte rally gebruik en ook voor de mensen die echt willen streetrace is dit echt een uitkomst. bij een 'Extreme Turbo Kit' krijg je ook een boost van  6 PSI, maarrrr je krijgt een Hp toename van 56% (!!!), en de Turbo efficiency blijft op een mooie 300+ Hp. (Motorvermogen ontstaat simpel gestelt door de verbranding van brandstof. Voor die verbranding is zuurstof nodig. Meer vermogen betekent meer brandstof en meer lucht (=zuurstof). De turbocompressor zorgt voor meer lucht maar heeft daarbij een maximum capaciteit. Zodra er niet meer lucht gepomt kan worden kan er dus ook niet meer brandstof bij en is het maximaal haalbare vermogen bereikt. Een turbo efficiency van 300 + Hp betekent dat deze turbo genoeg lucht kan pompen om meer dan 300 Pk te kunnen produceren.)Nu even de onderdelen van 'Superior Turbo Kits' en 'Extreme Turbo Kits'. Als je de 'Superior Turbo Kits' van een Golf III neemt (ongeveer bij alle andere autos dezelfde onderdelen) dan heb je onderandere:

- Garrett T25 Turbo w/ Wastegate
- Cast Exhaust Manifold
- Chrome Heat Shield
- Downpipe w/ Gasket
- Map Unit (Black Box)
- SS Braided lines for Water Cooling
- SS Braided lines for Oiling
- Return Hose and Fittings for Oil to Pan
- All Hoses & Clamps
- All Necessary Hardware & Fittings
- Generic Install Instructions

ga je kijken naar de 'Extreme Turbo Kits' van de Golf III kom je op dit uit:

- Garrett T25 Turbo w/ Wastegate
- Cast Exhaust Manifold
- Chrome Heat Shield
- Downpipe w/ Gasket
- Map Unit (Black Box)
- 2 Injectors & Interface Block
- Injection Control Unit w/ Turbo Timer
- Blow Off Valve (BOV)
- High Flow Front-Mount Intercooler
- Polished Aluminum Intercooler Piping
- SS Braided lines for Water Cooling
- SS Braided lines for Oiling
- Return Hose and Fittings for Oil to Pan
- All Hoses & Clamps
- All Necessary Hardware & Fittings
- Generic Install Instructions
- Injector Control System Settings

Zoals je ziet heeft de 'Extreme Turbo Kit' veel meer onderdelen. De nogal dure maar ook hele belangrijke onderdelen zoals de 'Injection Control Unit w/ Turbo Timer, Blow Off Valve (BOV) en de High Flow Front-Mount Intercooler zitten niet in de 'Superior Turbo Kit'. Begrijpelijk dat de 'Extreme Turbo Kit' duurder is. Maarja, wil je echt snel vooruit stuifen, moet je er wat voor over hebben he :). De kosten van de Turbokits zijn aardig duur, voor een 'Superior Turbo Kit' betaal je bij een Golf III $1899,- (dollar he?) en voor een 'Extreme Turbo Kit' betaal je al gauw voor een Golf III $2699,-. het zijn een van de duurste speeltjes, maar ook een van de snelste.


Na een requests in het guestbook d8 ik van, laat ik het er maar bij zetten:

1) Blok zit nu op 135pk, wat doet zo'n turbo dan extra 30pk? (wat ben je echt kwijt??)
   
Ligt aan de turbo. Een beetje betaalbare turbo (Garrett T3) gaat die 30 pk extra makkelijk halen.
    Maar je moet ook genoeg brandstof toevoegen (grotere injectoren, zwaardere brandstofpomp)
    Wellicht je ontstekingstijdtip aanpassen. Zo'n turbo heeft nog wat olie nodig, je moet dus een
    extra olieleiding op je blok frommelen. Enne; ander spruitstuk & uitlaatbocht. €4.000 ben je zo 
    kwijt.
2) Moet ik dan veel aanpassingen doen aan remschijven?
 
   Is verstandig als je zelf heel wilt blijven, verstevigingen, enz. ?
3) Moet ik dan veel aanpassingen doen aan bv verstevigingen?
   Je hele aandrijflijn gaat het zwaarder krijgen (versnellingsbak, koppeling, assen) ik schat zo dat
   die 170 pk wel moet kunnen, al gaat alles natuurlijk wel een stuk sneller slijten.
    In plaats van een turbocompressor is een mechanische compressor een wat makkelijker te 
    realiseren ugrade. G40 (VW Polo), G60 (VW Golf/ Corrado) of Mercedes compressor. Ik heb alleen
   geen idee wat dat moet gaan kosten. Big Bore kit (grotere zuigers) of Stroker kit (andere krukas /
   drijfstangen) geeft meer cilinderinhoud. 30 pk+ wordt lastig.
4) Wat is PSI?
    PSI is een "maat" voor de druk.
    De druk wordt meestal in psi,bar of atmosfees aangegeven.
    Pounds per Square Inch; de amerikaanse eenheid voor druk. In europa gebruiken we de bar.
    1 bar is ongeveer 14 psi.
5) Wat is 'Direct Bolt-On' (in het nederlands?)
    Meteen er op schroeven, of te wel, je schroeft het originele onderdeel eraf en vervangt dit door
    het tuningonderdeel zonder verdere aanpassingen. De meeste fabrikanten roepen al gauw
    'Direct Bolt-On' terwijl dat in de praktijk vaak tegen  valt.
6) En als je het hebt over 'Ball Bearing Upgrade' wat is dat dan?
    Een turbo bestaat doorgaans uit drie compartimenten; een turbinehuis, een lagerhuis en een
    compressorhuis. De goedkopere turbo's (voor zover je van goedkoop kan spreken) hebben een
    lagerhuis met glijlagers. De turbine-compressoras draait dan in een oliegesmeerde bus. Dit
    lagerhuis kan je dan laten vervangen door een kogelgelagerd huis. Zo'n lagerhuis heeft minder
    weerstand en daardoor komt de turbo sneller op toeren. Ook is die minder gevoelig voor
    oliegebrek, al is oliegebrek altijd dodelijk voor een turbo.

Turbo World B.V.
Auto Tuning Center
BorgWarner Turbo Systems
C&E Turbochargers
Forge Blow off valve e.a.
Garrett
Holset Turbochargers
Infinitas
MasterTurbo
Mosselman
Over turbo's e.d.
Professional Turbopower

Back