Blowoff Valve/ Dumb Valve/ Bypass Valve/ Diverter Valve/ Bleed Valve:

Een dumbvalve, of ook wel  blowoff valve genoemd, is alleen van toepassing op geblazen motoren, turbo of supercharged (compressor). Dit komt omdat het blowoff valve alleen gebouwd is om druk te laten dalen. Er zijn ook gesloten blowoff valves, maar daar kom ik later op terug. een blowoff valve is zeer belangrijk voor geblazen motoren, want zo verleng juh de levensduur van je turbo of compressor. Heb jij in juh auto een turbo of compressor draaien, dan is dit stukjuh techniek van groot belang, want het zorgt er namelijk voor dat grote drukverschillen worden opgevangen door juh blowoff valve. Zonder een blowoff valve zal juh turbo of compressor veel last krijgen van harde klappen, waardoor de levensduur van de turbo of compressor drastisch zal worden ingekort.

Wat er namelijk gebeurd is dat als jij het gas loslaat, bijvoorbeeld om te schakelen, dan sluit juh juh gasklep (ook wel throttleplate genoemd), maar dan is de turbo of compressor nog op toeren. Het blowoff valve zorgt er dan voor dat de druk wordt afgeblazen, zodat de turbo of compressor geen weerstand ondervind. Er zijn wel verschillen tussen een turbo en een compressor. Een compressor  wordt bijvoorbeeld echt "aangedreven" terwijl een turbo "meedraaid" op de uitlaatgassen die erdoor heen stromen. Er zit dus ook een verschil in wanneer juh de turbo of compressor merkt. Een turbo wordt aangeslingert door de uitlaatgassen en gaat pas lekker draaien rond de 2500-3800 rpm, dan is de uitlaatdruk groot genoeg om aan de andere kant druk op te bouwen voor de luchtinlaat. Zodoende voel je rond dat toerental een versnelling of een 'duw' in je rug, het zogenaamde turbo-gat of turbo-lag. Een compressor daarintegen wordt aangedreven door een snaar/riem en kan zodoende eerder al aan hoge toerentallen komen. Zodoende kan de compressor ook eerder mee gaan blazen en voel je bijna geen verschil als deze inkomt. Een turbo heeft er dus meer baat bij een blowoff valve, omdat het schoepenwiel tegengewerkt wordt, terwijl bij een compressor de poelie toch wel draait,die heeft veel minder "last" van de druk. Dat komt omdat de compressor ook meeloopt met het toerental van de auto zelf. Dalen dus de toeren, dan daalt het toerental van de compressor ook meteen (de compressor zit namelijk op de aandrijf riem/snaar van de auto). Maar een compressor heeft toch nog een blowoff valve nodig, anders komt er alsnog veel te veel stress op de compressor, poelies en aandrijf riem van de compressor. Auto's die standaard worden uitgerust met compressor hebben allemaal zonder uitzondering een bypass valve, net auto's met turbo's. (een bypass valve is dus een gesloten blowoff! juh hoort dus geen gesis bij de 'standaard' valve op auto's met turbo's of compressors, want de lucht wordt omgeleid, en niet afgeblazen)

 

Even technisch samengevat:
Je intake is met gas open op dezelfde druk als je uitgang van de turbo, maar als je van het gas afgaat is er meer druk bij de turbo dan je inlaat, er is dan een slang die van je inlaat naar je dump valve gaat die de te hoge druk afvoerd. Dus met open gas is de druk het zelfde, dus status quo, geen gas. Maar is er meer druk bij de Turbo, dan wordt de dump valve geopend en laat hij de lucht ontsnappen. Als bonus krijg juh er een leuke pssssssssssssssssst bij. Hier gaat het de Tuners meestal ook om.

Beide zijn enkel en alleen om druk tijdens schakelen kwijt te raken uit het inlaat traject voor de gasklep. De werking is ook bijna hetzelfde, het enige verschil zit hem in waar ze de afgeblazen lucht heen sturen. Bij een bypass wordt de lucht weer het systeem ingeblazen, en bij een blowoff niet. een bypass is dus beter voor juh systeem,  omdat hij de druk behoud. Bij een blowoff wordt de lucht 'weggespoten' ipv het systeem ingeblazen. Maar de leuke pssssssssst mis juh bij een bypass. Daarom kiezen de meeste tunerz toch voor een blowoff, want die maakt het geluid wat zuh willen. Verhoog juh trouwens de druk van juh systeem, gaat de bypass wel geluid maken, maar toch nie zoveel als een blowoff.

 

 

Je hebt 2 types:

De open (de sisser), die blaast de  gemeten lucht af naar buiten.
(
Blowoff Valve/ Dumb Valve, is hetzelfde, alleen andere benaming)

De gesloten, die blaast gemeten lucht terug in t systeem.
(
Bypass Valve/ Diverter Valve/ Bleed Valve, is hetzelfde, alleen andere benaming)


Open & Gesloten

 

 

Neppers :
Wil juh heel graag het psssssst geluid, maar heb juh niet genoeg geld over voor een echte compressor of turbo? dan is daar ook nog een oplossing voor. Hier zijn er 2 voorbeelden van. Moet er wel bijzeggen, leuk dingetjuh, maar het is en blijft natuurlijk nep, en als juh een keer juh motorkap opengooid, dan ziet iedereen wel dat het nep is, ook al klinkt het nog zow echt...

(Als de links het niet doen, is het bieden alweer afgelopen. Maar als juh zoekt op ebay kom juh zuh vanzelf tegen, zuh blijven erop staan)

 

Biesheuvel
Bollenracing
Limpex
Pedersens-racing
Stroeve motorsport

Back