Algemene info:
Alle veren zit gewoon veel kracht op, je hebt dus in ieder geval veerspanners nodig en de nodige voorzichtigheid, als zo'n spanner losschiet wil je niet weten wat de gevolgen kunnen zijn... Meer druk op de voorveren heb je tijdens het rijden, omdat het gewicht van je motor voorin ligt. Als je geen ervaring ermee hebt zou ik in ieder geval  ff de hulp inroepen van iemand die dat wel heeft. Koop zeker een degelijke set vervangende veren, ga NOOIT een stuk van de huidige veren afzagen!!

Je moet hem immers ook gelijk uitlijnen. Maar als je een torsie as achterin hebt kan dat op zich best zelf gedaan worden. Je hebt een spanner nodig om je veren eruit te kunnen pakken.

Verschillende keuzes:

- Auto verlagen tot/met 40 mm kun je eigen orginele schokdempers gebruiken
- Auto verlagen meer als 40 mm verkorte schokdempers monteren of een complete set nemen

Het verschil is dat bij extreme verlagingen zowel veren als schokbrekers door kortere vervangen moeten worden, dan ben je een stuk duurder uit dan alleen veren. Persoonlijk zou ik toch voor de laatste optie kiezen, dan heb je meteen de complete set op mekaar aangepast.

Peugeots en Citroens:
Veel Peugeots en Citroens zijn voorzien van een torsie-as die de vering voor het achtersteven onder handen neemt. Deze hoef je dus niet te vervangen door kortere omdat de veerkarakteristiek wordt ingekort door het verdraaien van de as. Als je deze as zo'n 2 tandjes versteld zit je op een verlaging van zo'n 23 mm (dacht ik). Dus bij dit soort auto's/vering hoef je alleen maar wat te verstellen.

Uitleg en plaatjes:
Verlagingsveren (goedkope manier) hoeven alleen de schroefveren (wordt ook wel door leveranciers aan geduid als springkits) worden verlaagd, vaak zijn die leverbaar in verschillende maten. Bij verlagingen betreft mm bijvoorbeeld bij 25,30,35,40. Met meer als 40 mm wordt er geadviseerd om sport of kortere schokdempers te monteren.

Complete set veren en schokdempers zijn ideaal omdat het op elkaar is afgestemd alleen veel comfort, dat hoef je vaak niet meer te verwachten. (dat zou mooi zijn, een verlagingskit die ook nog soepel rijd).

En dan heb je nog de schroefkits die je zelf kunt instellen op jouw gewenste hoogte/laagte.

 

Hoe gaat het in zuh werk:
Eerst de veren vóór vervangen door de verlagingsveren. Bij het losdraaien van de vering moet men er goed op letten dat de aandrijfas niet uit de bak valt. Erg belangrijk is dat de nieuwe veren op de juiste wijze in de schotel geplaatst worden. Op de schotel zit een uitstulping die naar buiten moet wijzen. Gebeurt dit niet op de juiste wijze dan zal de camber verkeerd zijn.
De camber wijzigt overigens altijd als je de wagen verlaagd. Om dit te corrigeren moet de auto uitgelijnd worden.

Zoals op de afbeelding hiernaast te zien is is de camber de maat voor hoekverdraaiing t.o.v. de loodlijn van vooraf gezien. Een onjuiste camber heeft onnodig bandenslijtage tot gevolg. Bij een positieve camber slijten de banden aan de buitenkant harder. Bij een negatieve camber aan de binnekant. 
Als de nieuwe veren er op zitten en de verlaging is gemeten kunnen de wielen er weer op en is de achterkant aan de beurt. De torsie moet versteld worden. Dit is geen eenvoudige klus waar je het juiste gereedschap voor nodig hebt.

 

Allereerst wordt de verbindingsas tussen beiden torsieveren verwijderd. Van binnenuit wordt de torsiestang naar buiten gedrukt en kan hij verdraaid worden. Uiteraard doe je dit aan de andere kant ook. In sommige gevallen is 1 "click" al voldoende. Des te verder je de torsiestang verdraaid, des te verder is de verlaging. Zorg er in ieder geval voor dat de verlaging aan beide zijden gelijk is.


Als de achterwielen er ook weer op zitten en het resultaat bevalt, dan ben je bijna klaar. Na een verlaging wordt de remdruk iets naar voren bijgesteld. De remdruk stel je anders in door de veer op de remdrukverdeler te verplaatsen. De juiste instelling vind je alleen door het uit te proberen. Wanneer bij hard remmen de achterkant van de auto uitbreekt moet de remdruk verder naar je wielwielen verplaatst worden. Nu nog even langs Kwitfit om de wagen opnieuw te laten uitlijnen en de klus is geklaard.

GS-styling
Profile
Addco
AP sportfahrwerke
Apex
Aragosta Suspension
AST
Auto Tuning Center
Avo
Bg-suspension
Bilstein
Cobra
Eibach
Fintec
FK Automotive
GKB import
Ground Control
H&R
Intrax
JR
KAW
Koni
KW
KYB
Leda
Maxtrac
Monroe
P-i
Prothane
Raceland
Reiger
Restyle
Sachs
Spax
Tanabe
Tevema
Tokico
Ultimate
Vmaxx
Vogtland
Weapon R
Weitec

Back