Als eerst:
Voordat ik begin over velgen, wil ik eerst even iets duidelijk maken aan iedereen. Als juh het namelijk over velgen hebt dan heb juh het eigenlijk over het deel van het wiel waar de band omheen zit. We horen dus eigenlijk alleen over de velg te praten als wuh ook daadwerkelijk dat specifieke deel bedoelen. Dus het goede woord is wiel, en niet velg. Het is misschien even wennen, maar wanneer iedereen zuh best doet..

Wielen:
Ik denk dat elke sportieve auto wel 4 mooie lichtmetalen wielen heeft om op te cruisen. Bijna altijd zijn zuh ook groter dan de standaard wielen die juh bij de aankoop 'krijgt'. Nou heb juh een probleem.. Als juh 4 grotere glimmers hebt gekocht wat doe juh dan met de standaard wielen? Tegenwoordig heb juh dit probleem veel minder, omdat juh als optie al voor grotere wielen kan kiezen bij de aankoop. Het voordeel is dat juh dan de standaard wielen met banden niet hoeft te betalen. Die bescheiden meerprijs is echter geen regel, want soms kan juh voor die bescheiden meerprijs ook gewoon zelf al (bijna) een set van 4 stoere glimmers aanschaffen. Maar jah, heb juh het alweer, wat doe juh dan met de standaard wielen? Nou, die kan juh heel goed gebruiken in de winter. Waarom? Kijk is naar al het strooizout/pekel dat op de wegen wordt geflikkerd als er een minuscuul laagjuh sneeuw ligt. Lichtmetaal is namelijk erg corrosiegevoelig. En die metalen wielen met wieldoppen van 20 euro (even een beschrijving van 'standaard wielen') zijn dat (bijna) niet. En ALS er dan is een wieldop afrot, dan ben juh maar 20 euro kwijt, in plaats van een duur lichtmetaal glimmertjuh. Handig of niet.

 

Aankoop:
Het hangt natuurlijk helemaal af van juh eigen smaak wat voor wielen juh aanschaft, dat spreek voor zich. Het aanbod is gelukkig ook heel erg groot, van 13 inch oma-kar wieltjuhz naar 28 inch monsterspinners voor juh Hummer H2. Let wel op waar juh de aankoop doet. Wielen kosten nogal wat, en juh wil dus geen troep kopen. Juh zit altijd goed met de Wielenpas van de bij de VACO aangesloten banden- en wielenspecialist.  Deze zal juh geen rotzooi verkopen. Er zijn natuurlijk ook goede niet-VACO bedrijven, die voor een scherpe prijs goed spul verkopen. Juh moet zuh alleen zien te vinden. Kijk wel uit met 'uitloopmodellen'. Als juh namelijk een wiel moet vervangen, bij een aanrijding bijvoorbeeld, zit juh vast aan een hele nieuwe set wielen, omdat juh 'oude' wielen nergens meer te krijgen zijn. En de verzekering vergoed alleen het kapotte wiel...

Wat mag en wat niet?
Alles mag? Nee dus, zow werkt het niet. Strikt genomen mag juh alleen grotere wielen monteren als de maat door de fabrikant van de auto is gehomologeerd en dus onder het type goedkeuring valt. Dit staat meestal wel ergens in een boekjuh vermeld. Maar wees niet bang, juh hoeft geen problemen te verwachten bij de APK.. MITS juh banden niet gaan aanlopen bij maximaal insturen of bij maximaal inveren. Let dus goed op.

 

Comfort of niet:
Een belangrijk punt is, dat hoe groter juh wielen zijn, hoe platter juh banden moeten zijn. Juh rolomtrek moet namelijk hetzelfde blijven. Dergelijke plattere banden geven wat minder veercomfort, en bij wielen die 2 of 3 inch groter zijn is dat verschil goed te merken. Let dus op als juh lange afstanden met rijden.
Hoe ver juh kunt gaan, is ook de vraag. 1 inch groter kan altijd, 2 inch moet ook nog kunnen. Met 3 inch groter kan juh problemen verwachten omdat dan de wielen in aanraking komen met de spatbordranden, de binnenschermen of de wielophanging. En dit probleem krijg juh alleen maar sneller als juh auto ook nog is verlaagd! Dus kijk hiermee goed uit, als juh ook aan het sparen bent voor een verlagingkit.

 

Onderhoud:
Lichtmetalen wielen vragen veel onderhoud. Een vies wiel ziet er natuurlijk niet uit, juh hebt juh glimmers gekocht om op te kunnen vallen. Waardoor worden zuh vies? Modder kan het zijn, maar ik denk niet dat juh zovaak off-road gaat met juh sportieve bolide. Nej, het probleem is remslijpsel/remstof. Elke keer als juh remt dan slijten juh remschijven, en dat vuil komt op juh wielen te zitten. Regelmatig schoonmaken is de enige oplossing. Hoe gladder het wiel is, hoe makkelijker het schoon te maken is. Wielen met veel spaken en randen zijn veel moeilijker schoon te maken. een 5-spaaks is veel handiger dan een 10-spaaks, juh hoeft immers bij de 5-spaaks maar de helft te doen van een 10-spaaks.
Het schoonmaakleed is gelukkig te verzachten met speciale middelen, wielenreinigers. Het is een spuitflacon met daarin een vloeistof. Spuit deze vloeistof op juh wiel en laat het daarna even intrekken. Meestal staat er dan op de verpakking 'Daarna even afspoelen en je bent klaar!' maar dit is (bijna) nooit van toepassing. Gewoonlijk moet juh de mix van schoonmaakmiddel en vuil eerst nog flink losborstelen met een schilderskwast of een keukensponsjuh (niet de schuurkant, dat geeft krassen!), pas dan kan juh de viezigheid eraf spoelen.
De vervuiling door remstof kan juh nie voorkomen maar wel te beperken. EBC Green Stuff remblokken geven beduidend minder remstof. En zuh remmen ook nog prima.
Raakt de velgrand beschadigd, bijvoorbeeld op een stoeprand, werk het plekjuh dan bij met een schuurpapiertjuh en strijk er wat aluminiumprimer overheen. Na droging kun juh dan met een kwastjuh afwerklak aanbrengen. Dat voorkomt corrosie.
Ernstig aangetaste wielen kan juh weer als nieuw laten maken bij een specialist. Ze worden dan eerst gestraald en vervolgens opnieuw gelakt. gedeukte of licht vervormde wielen kunnen doorgaans worden gerepareerd door de beschadiging onder verhitting te forceren.

Momentsleutel:
De montage van wiel lijkt een simpel klusjuh maar de komt aardig wat bij kijken. Zo moeten lichtmetalen wielen altijd vastgezet worden met een momentsleutel. Kies dan voor een aanhaalkoppel van 105 Nm. Ga nooit aan juh sleutel hangen of derop staan, dan heb juh kans dat juh het schroefmechanisme kapot draait. Een momentsleutel is voor elke hobbyist een handige aankoop. Koop er wel een van een bekend merk, want onbekende troep is niet te vertrouwen.

Wielbouten:
Kijk heel erg uit met juh wielbouten, als juh die kwijt raakt dan heb juh een groot probleem. Het verschil zit um niet alleen in de lengte, er zijn ook verschillende vormen. Deze kunnen vlak, kegelvormig of bolvormig zijn. Zuh zijn ook nie onderling uitwisselbaar!

Plaklood:
Vrijwel alle moderne wielen hebben een zogenoemde naafcentrering, waardoor het wiel makkelijker te monteren is. Die ring kan soms erg vast gaan zitten. Dat kun juh voorkomen door er bij montage alvast een beetjuh kopervet op te smeren. Dit hoort elke bandenspecialist te weten. Maak bij juh bandenleverancier altijd nog even duidelijk dat juh het plaklood zoveel mogelijk aan de binnenkant wil hebben, zodat juh er zow min mogelijk iets van ziet. Hier heb juh soms wel problemen mee, bij een brede 'Tiefbettfelg' met een brede velgrand zal het vaak niet lukken om alleen maar aan de binnenkant plaklood te plakken. Een uitstekend voorbeeld zijn Porsche Fuchs-wielen, die zijn echt niet onzichtbaar te balanceren.

Beveiliging:
Lichtmetalen wielen zijn een goede blikvanger, maar soms kunnen mensen zich niet beheersen en dan bestaat er een kans dat juh juh bolide tegen komt op kratjes of nog erger, gewoon op de remschijven op straat. Je kunt het diefstal risico verkleinen met slotbouten, verkrijgbaar bij de wielenspecialist. Bezuinig hier niet op want het kan juh een hoop ellende besparen. Let er wel op dat zuh niet worden vastgezet met een luchtsleutel, daar kunnen zuh absoluut niet tegen!

100+
5Zigen
Ace
ADR
Aez
Akuza
Alba
Alessio
allevelgenvan.nl
ALT
American eagle
American Racing
Antera
Apex
Arbet
Arceo
Arelli
Arospeed
ASA
Asanti
ATA
Ats
Axis
Azev
Baccarat
Bandenmarkt
Bazo
BBS
BC Forged
Binno
BK racing
Blingz
Bonspeed
Borbet
Boyd Coddington
Boze
Branzach
Breyton
Brock
Brooklyn wheels b.v.
BT Trading
Budget tyres
Budnik
BWA
Carmar
Carré
Centerline
CMS
Compomotive
Cragar
Cromodora
DAAT
Davin
Dayton
DeCorsa
DeModa
Deni wheelstyling
Detata
Dezent
Diablo
DM Tech America
DOA
DOTZ
Driv
Dub
Eagle
Tuningcenter Van Gorp
Elite
EMO
Enkei
Enzo
Epic
Falken
Finn
Fondmetal
Foose
Gianelle
Gillet
Giovanna
Hadeka
Hartge
Hoogendoorn Wheels
HRE
Jesse James Wheels
Kahn
Kaotic
Kasei
Kicken - Wielen
KMC
Konig
Kosei
Laced
Lenso
Lenso Wheels
Lexani
Lionhart
Lorinser
Mangels
Maxx wheels
MHT
Mille Miglia
Mim wheels
Mini cross
Mizati
Modern Image
Momo
Motegi
MP cardesign
Nakayama RSS
Neeper
Niche
NS Racing
Oasis
Oxigin
OZ
Panther
PCW
PIAA
Primax
Privat
Profile
Quantum Tec
Quantum Tec
Raceline
Racinghart
Radius
Rays
Restyle
REV
RH
RH
Rim stock
Ronal
Rondell
Rozzi
Ro_Ja
RSL
Sacchi
Schmidt
Sendel
Sinister
Smiths wheels
Speedline
Speedstar
Sportvelgen
Sporza
Stillen
Strada
Strosek
Superlite Wheels
Symbolic
Team Dynamics
Tezzen
TIS
Toora
Tramont
TSW
Van Klei
Vault
Veloche
Velox
Vöxx
Wheelmasters
Work
X20
Zenetti
Zeo
Zinik

Back